Харківська обласна рада

Тел. +3 8057 700-40-57
Факс +3 8057 700-53-35
E-mail: zvernennya@oblrada-kharkiv.gov.ua
Адреса: вул. Сумська, 64, м. Харків, Україна, 61200
10 грудня 2019

Сергій Чернов: Давайте прибирати обмеження у своїх голова

Про хід реформи місцевого самоврядування на Харківщині, успішні кейси регіону та чого не вистачає для старту другого етапу децентралізації розповів в ексклюзивному інтерв’ю «Слобідський край» голова Харківської обласної ради Сергій Чернов напередодні Дня місцевого самоврядування.

– Як оцінюєте у процентному співвідношенні хід децентралізації?

– Я б хотів оцінювати хід децентралізації за результатами глибинних процесів і змін, які відбуваються у свідомості людей. П’ять років ми вже реформуємо місцеве самоврядування, намагаємося реформувати всю публічну владу. Це дійсно одна з ефективних і дієвих реформ. Я її називаю «реформа номер один» – не за гаслами чи документами, а за наслідками, результатами та зворотним зв’язком з громадянами, які відчули зміни на собі в процесі децентралізації.

Сьогодні жителі громад долучені до процесу, вони більш відповідально формували представницьку владу, депутатський корпус тощо. Люди повірили у свою ідею і реалізували її. Це принципова річ, яка змінюється не за рік. Саме на це сьогодні й потрібно звертати увагу, щоб побудувати активне і відповідальне громадянське суспільство, створити можливості для розвитку локальної демократії.

В Україні вже створено 1002 об’єднані територіальні громади. Вони увібрали майже 4,6 тисячі колишніх місцевих рад, або 42 % від загальної кількості до початку реформи. Таким чином, 58 %, тобто більше половини – понад 6 тисяч, територіальних громад залишаються не об’єднаними.

На Харківщині створено 23 ОТГ, до них увійшли 114 місцевих рад, вони займають 25 % площі області. 17 перебувають на прямих бюджетних відносинах з Києвом. У грудні відбудуться перші вибори в чотирьох об’єднаних громадах області. За перспективним планом на території Харківщини мало бути створено 59 ОТГ.

За останнім рейтингом Міністерства регіонального розвит­ку щодо створення об’єднаних громад Харківщина – на 14-му місці. Особливість нашої області в тому, що всі наші громади є спроможними (на відміну від західних регіонів). Тобто в нас до цього часу не створювалися об’єднані громади з порушенням методики, яка затверджена Урядом України. Спроможні громади – це саме один з маркерів успішності децентралізації.

– А що буде з тими громадами, які не встигнуть добровільно об’єднатися?

– Мені здається, що краще, коли люди проходять горнило обговорень і консультацій для побудови свого майбутнього. Але шлях добровільного об’єднання наразі обрали лише 23 ОТГ області. У 12 районах Харківщини поки що взагалі не створено жодної об’єднаної громади.

Безумовно, добровільне об’єднання не може проводитися 50 чи 100 років. І не можуть у різному правовому полі поруч існувати громади, які мають різні податкові та бюджетні можливості.

На рівні держави рано чи пізно буде прийнято рішення оголосити вибори в таких громадах відповідно до затверджених перспективних планів. Думаю, що це станеться до чергових виборів, які заплановано на жовтень 2020 року. Тобто громади об’єднають «рішенням згори».

Нові самоврядовці

– Сьогоднішнє керівництво ОТГ навчається жити в нових реаліях здебільшого відразу на практиці. Які харківські виші взялися за підготовку кваліфікованих кадрів для об’єднаних громад?

– Так, нові можливості, які громадам дає децентралізація, також означають зовсім новий рівень відповідальності. Потрібно вчитися раціонально, з максимальною віддачею використовувати нові ресурси та можливості для розвитку громад. Тому Харківська обласна рада ставить одним з пріоритетів підготовку фахівців самоврядування, підвищення рівня обізнаності громад щодо можливостей їх розвитку. До речі, Харківщина – одна з небагатьох областей, де існує системна робота з підготовки відповідних кадрів.

Уже третій рік облрада спільно з університетом міського господарства ім. О. М. Бекетова реалізує проект з підготовки фахівців за кваліфікацією «Адміністративне управління об’єднаними територіальними громадами».

А Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого першим в Україні запровадив підготовку кадрів за спеціальністю «юрист місцевого самоврядування» – такі фахівці сьогодні вкрай необхідні об’єднаним громадам. Обласна рада спільно з юридичним університетом та Інститутом державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук підготували навчальні плани. Передбачено низку нових інноваційних дисциплін, які дозволять ефективно вирішувати задачі в юридичній площині діяльності місцевого самоврядування.

Ми співпрацюємо не тільки з місцевими вишами, а й з міжнародними організаціями. Наприклад, у листопаді 2017 року почато роботу за цим напрямом зі Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO. Навчальні заходи проводяться постійно і спрямовані на ефективне впровадження інноваційних моделей та розповсюдження кращих практик надання децентралізованих публічних послуг. Представники органів місцевого самоврядування щорічно беруть участь у навчанні Школи місцевого самоврядування DESPRO.

Маємо багато спільних проек­тів і з Програмою DOBRE. Рік тому підписано Меморандум про співпрацю та взаємодію з організацією Глобал Комьюнітіз у рамках реалізації програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE). Співпраця передбачає тренінги, семінари, інші навчальні заходи з підвищення кваліфікації та правової освіти для депутатів місцевих рад, працівників ради та представників громадських об’єднань.
Також обласна рада спільно з нашими партнерами виграла проект ЄС, що спрямований на підтримку громад у наданні медичних послуг – «Ефективна первинна медицина в громаді». Це потужний проект, який на Харківщині ефективно реалізується другий рік.

– А як до самоврядування ефективно залучати молодь?

– Починати формувати активну громадянську позицію потрібно ще з дитячого віку. І Харківська обласна рада працює в цьому напрямі. Наприклад, одна з 14 номінацій Міжнародного медіафестивалю «Дитятко» (Фестиваль заснований Харківською облрадою 11 років тому. – Ред.) спрямована саме на місцеве самоврядування. Переможці цієї номінації отримують від нашого партнера, Ради Європи, приз – поїздку до Страсбурга. Там вони зустрічаються з європейськими політиками та експертами, а також беруть участь у Всесвітньому форумі «За демократію».

Також під назвою «Місцеве самоврядування – це ми!» обласна рада організувала конкурс для підвищення знань учнівської та студентської молоді з тематики публічного управління та поширення ідей місцевої демократії. Учасники виходять на конкурс із письмовими та графічними творами, беруть участь у тематичній олімпіаді та брейн-рингу на тему місцевого самоврядування.

Потрібні зміни

– В останній рік дуже часто порушувалось питання укрупнення районів. Чи вдалося Харківщині та Києву прий­ти до спільного знаменника? Коли Україна перейде до другого етапу реформи?

– Для того щоб продовжити децентралізацію, потрібно по всій території завершити процес утворення ОТГ і перейти до реформування субрегіонального і регіонального рівня, але для цього необхідно внести зміни до чинної Конституції. Ми про це говоримо вже не один рік.

Існує Європейська хартія місцевого самоврядування, яку я називаю конституцією місцевого самоврядування. Цей документ Україна ратифікувала в 1997 році й повинна імплементувати в чинне законодавство та у своє життя. Існує дорожня карта – Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка прийнята 1 квітня 2014 року. Там чітко й поетапно розписано, що за чим робити.

Залишається проявити політичну волю. І тут у нас завжди починаються проблеми: все узгодили, обговорили, але дісталися середини річки – та зупинилися.
Щодо укрупнення на Харківщині, експерти з Києва пропонували 4 райони. Обласна робоча група пропонувала, щоб на Харківщині замість 27 районів було 9. Але у процесі проведення консультацій і пошуку компромісу дійшли до того, щоб кількість районів була 7. На рівні регіону такі рішення прийняті, відповідні пропозиції відправлено до Уряду та Верховної Ради. Зворотний зв’язок і діалог продовжується, якихось рішень, які б затвердили новий адміністративно-територіальний устрій, поки що не існує.

– Назвіть найуспішніші, на ваш погляд, кейси самоврядування на Харківщині.

– Головне – громади відчули, що саме вони розпоряджаються своїми доходами і зборами. Сьогодні велика кількість реалізованих кейсів, які акумулювали фінансові, організаційні та кадрові можливості громад.

На Харківщині реалізуються проекти зі співробітництва територіальних громад. Раніше дуже важко громади домовлялися для реалізації масштабної справи. Закон зі співробітництва громад дає таку можливість. Співробітницт­во громад також активно підтримується в обласному конкурсі міні-проектів «Разом в майбутнє». І громади використовують цю можливість – Великобурлуцька ОТГ, Нововодолазька ОТГ та інші. У співпраці вони залучили чималі кошти для створення комунальних підприємств, придбання техніки для ЖКГ тощо.

– А чи можуть співпрацювати громади з різних районів чи навіть регіонів?

– Більшість обмежень і кордонів – у наших головах. Ми якось звикли, що в нас 27 районів. Якщо хтось вийшов за межі району – значить, зробив щось неможливе. Якщо вийшов за межі області – значить, щось порушив.

На першому місці повинні бути доцільність і ефективність. Якщо громаді Зачепилівського чи Сахновщинського районів вигідно співпрацювати з територіальною громадою Дніпропет­ровської області, то чому б ні.

Ми всі живемо в єдиному просторі України, і кожний з нас хоче відчувати кращу якість життя і впевненість у завтрашньому дні. Менеджер, який ефективно приймає рішення, бере на себе відповідальність і не бачить цих «кордонів» – це успішний управлінець.

Сергій Чернов: Давайте прибирати обмеження у своїх голова